Un nou studiu sugerează că nu toate cele cinci porții sunt create la fel, ceea ce este o veste proastă pentru cei care credeau că mărul și banana zilnice făceau treaba grea. Cercetătorii susțin că anumite alimente - afine, prune, mure, fasole mare, cireșe și ceai verde - sunt ideale pentru a stimula flavanolii, nutrienți care susțin sănătatea inimii prin reducerea inflamației și îmbunătățirea circulației.

Studiul, realizat pe 30.000 de persoane din SUA și Marea Britanie, a descoperit că până și consumatorii obișnuiți de fructe și legume duc adesea lipsă de acești compuși. Mai puțin de unul din cinci ajunge la aportul zilnic recomandat de 500 mg, potrivit revistei Food and Function. Cercetătorul principal, dr. Javier Ottaviani, spune că simple schimbări alimentare ar putea „face o diferență reală”, adăugând că alegerile specifice contează mai mult decât cantitatea totală.

Profesorul Gunter Kuhnle de la Universitatea din Reading este de acord că, deși sfatul celor cinci porții rămâne valabil, poate ar trebui să ne gândim mai atent la care cinci. „Diferitele fructe și legume oferă beneficii nutriționale foarte diferite dincolo de vitamine și minerale”, a spus el, sugerând un viitor în care ghidurile alimentare devin mai specifice - și mai puțin iertătoare cu obiceiul tău de a mânca cartofi.

Cercetarea, finanțată parțial de gigantul ciocolatei Mars Inc (pentru că cine altcineva ar finanța studii despre flavanoli?), a folosit biomarkeri urinari pentru a urmări aportul. Dar expertul în inimă, profesorul Naveed Sattar de la Universitatea din Glasgow, avertizează că, deși studiile mici arată că flavanolii pot scădea tensiunea arterială, nu există încă dovezi reale că reduc atacurile de cord sau accidentele vasculare cerebrale. Sunt necesare mai multe studii înainte să începem să prescriem afine ca înlocuitor pentru exerciții fizice.

Dell Stanford de la British Heart Foundation adaugă că conținutul de flavanoli variază enorm în funcție de locul unde sunt cultivate alimentele, climă, coacere, depozitare și chiar bacteriile intestinale. Așa că afinele vecinului tău ar putea fi mai virtuoase decât ale tale. BHF și British Nutrition Foundation recomandă să rămâneți la o dietă echilibrată, plină de fructe și legume variate - pentru că, se pare, nici știința nu poate face consumul de verdeață simplu.